štvrtok, 4. novembra 2010

Forbes aj Gala na stánkoch - moje dojmy

Ak sa na slovenskom trhu objaví mutácia licencovaného časopisu, pre milovníkov tlače je to doslova sviatok. Narozdiel od českého trhu, na ktorom vychádza množstvo licencovaných časopisov, je slovenský trh iba chudobný príbuzný - môžeme sa u nás pochváliť len licenciou na OK!, Playboy a pár motoristických časopisov či "plavkovú" ročenku Sports Illustrated. Domáce koncepty ako EVA či ekonomický Trend síce ponúkajú dostatočnú kvalitu, avšak nemôžu sa rovnať medzinárodným značkám, za ktorými stojí redakčný kapitál z celého sveta. Často potom domáce časopisy skĺznu do prostého kopírovania obsahu licencovaných časopisov.

V týchto dňoch dorazili na pulty slovenských trafík dve slovenské edície známych časopisov - ekonomický Forbes a lifestylové Gala. Ak vás zaujíma môj dojem z ich obsahu spolu s ukážkami, čítajte ďalej. :)
FORBES
Forbes patrí vo svete biznis magazínov medzi najspoľahlivejší zdroj informácií, jeho články citujú ekonomické denníky a časopisy po celom svete, na jeho pravidelné rebríčky najbohatších či najvplyvnejších osobností každoročne čaká celý svet. Ako je to so slovenskom edíciou? Začnem od rozsahu: za 3 € dostanete 106 strán z kvalitnejšieho lakovaného papiera. Nuž, za tú cenu by som ja osobne čakal minimálne o 50 strán viac... Dizajn je pomerne konzervatívny, ale to sa asi od podobného časopisu očakáva. A obsah? Redakcia dodržala, čo sľúbila - 60% pôvodného obsahu, 40% prekladov zo zahraničných edícií. Úvod tvorí niekoľko názorových stĺpčekov, medzi nimi aj od samotného zakladateľa Steva Forbesa, nasledujú články o hlavných biznis udalostiach posledného mesiaca, bohužiaľ veľmi okresaný článok o najmocnejších  ženách sveta, profilové interview s osobnosťou z obálky, časti zamerané na firmy, peniaze a investície, článok o živote po kríze a opäť bohužiaľ výrazne okresaný článok o najbohatších Američanoch. Záverečnú časť tvorí klasická zmes biznisového a manažérskeho lifestylu: profil Ralpha Laurena, článok o slovenských módnych návrhároch nazvaný Haute Couture po slovensky, cestovateľskou destináciou je tentokrát Mexiko a potom nasledujú novinky zo sveta technológií, kultúry či automobilizmu. Posledná strana patrí výrokom a myšlienkam. Môj konečný dojem z premiérového čísla je pomerne rozpačitý. Za tú cenu som nedostal to, čo som očakával, obálka mohla byť takisto oveľa krajšia. Od roku 2011 bude Forbes vychádzať aj s tematickými prílohami, potom budú hádam tie 3 € stáť za to...

GALA
Gala je známym pojmom najmä vo Francúzsku a v Nemecku, kde predstavuje spoľahlivý zdroj serióznych informácií o celebritách, ktoré sú doplnené vcelku vydarenými stránkami o móde a kozmetike. Na slovenský trh vstúpilo Gala ako mesačník, čo mu podľa môjho názoru uberá na atraktivite, ako týždenník vynikne podobný časopis oveľa lepšie. Od začiatku sa hovorí, že má byť hlavne konkurenciou pre OK!; nuž, ak by to záležalo od dizajnu, tak vyhráva určite Gala - jeho dizajn je pekný a elegantný, chaotický dizajn slovenského OK! sa mu určite nemôže rovnať. Za 2,10 € dostanete 114 strán na obyčajnom magazínovom papieri. Nuž, keby bolo tých strán viac, nič by sa nestalo... Navyše som mal neustále pocit, že papier je tak málo kvalitný, že pri prudšom prehliadaní stránok by sa roztrhol. Čo mi však na Gala najviac prekáža je jeho formát - je rovnako obrovský ako OK!. Ale načo? Podľa mňa je to nepraktické, lebo ho sotva strčíte do tašky, v stiesnenom priestore MHD sa vám bude zle držať, na stole v kaviarni takisto zaberie príliš veľa miesta... Myslím, že obsah Gala netreba bližšie rozoberať. Snáď len toľko: Gala svoju úlohu plní čo sa obsahu týka veľmi dobre. Všetky články sú preklady z francúzskej a nemeckej edície.

Žiadne komentáre :

Zverejnenie komentára