piatok 28. januára 2011

Karin Krausová: Márnivá sezóna

Vtipná sonda do duše každej ženy tesne pred päťdesiatkou. Sú veci, ktorými žijeme, tie posledné, čo nás v živote stretli? Alebo si ešte môžeme užiť a zabudnúť na to, že mladosť je už minulosťou? A keď, tak za akú cenu? Dávno neplatí, že na prahu päťdesiatky má mať žena ambíciu už len v pokoji sa dožiť dôchodku, striehnuť na výpredaje v supermarketoch a kočíkovať vnúčatá. Ak aj áno, určite sa tým neriadi hlavná hrdinka knihy Márnivá sezóna Hilda. Šéfuje slušne prosperujúcej reklamnej agentúre, k zdanlivo nudnému a nepriebojnému manželovi si „zadováži“ aj mladého milenca, na radu svojich „dobrých priateliek“ podstúpi niekoľko skrášľujúcich a omladzujúcich procedúr. Pocit spokojnosti samej so sebou je však zradný, bezohľadne a sebecky sa nespráva len Hilda k svojmu okoliu, ale aj jej najbližší k nej. Keď to však zistí, je už neskoro. Vychádza 15. 2. 2011!

  
Ukážka:
Ten bláznivý nápad vyjsť si v štvorke na obed bol Ritin. Ona so svojím príležitostným plavčíkom a serióznym študentom medicíny a ja spolu so svojím podriadeným a milencom v jednej osobe Maxom. Viktor bol na jednej zo služobných ciest, na ktoré som sa pre istotu zbytočne nepýtala. S kým ideš, načo ideš, kde budete spať a je to nutné, to boli iba moje vnútorné otázky, ktoré navonok lišiacky prezentovala veta: „Máš toho veľa, Viktor, ozvi sa, keď sa budeš vracať.“
Viktor vždy mlčky prikývol a ozýval sa s presnosťou švajčiarskych tissotiek. Vždy s dostatočnou rezervou pred príchodom domov mi zavolal, aby som poprípade stihla ešte aj vymaľovať, keby sa mi náhodou šantenie akéhokoľvek charakteru vymklo z rúk. V podstate som mala dokonalé manželstvo. Založené na tolerantnosti a vzájomnej dôvere.
Hm, alebo na zbabelosti a absolútnom nezáujme jedného o druhého? Jedno alebo druhé. Ale načo sa v tom rýpať.
Usmiala som sa na Maxa.
Sedel oproti mne a pozorne si ma obzeral. Vedľa mňa sedela Rita a oproti nej jej Marko. Chlapčiatko. Maxim vyzeral inteligentnejšie a sebaistejšie, Marko zase mužnejšie a vyplávanejšie, bol plavčík, logické.
My s Ritou sme si objednali zeleninový šalát s mozzarellou a „chlapci“ si dali hovädzí steak.
Nenápadne sme si s Ritou vymieňali pohľady.
„Čo vlastne študuješ?“ Maxim sa rozhodol začať debatu, ktorá bola doteraz na bode mrazu a o ktorej som vedela, že bude trápna.
„Medicínu,“ povedal Marko ticho a neisto, akoby sa ho Maxim pýtal, či HIV testy boli negatívne.
„Raz z neho bude skvelý chirurg, možno až taký ako Eugen, vieš, Hilda, o ktorom Eugenovi hovorím!“ škodoradostná Rita mi touto zvolacou vetou chcela čosi naznačiť.
„Myslíš Bibinho ex?“ napichla som olivu s kapiou na vidličku.
„Áno, presne toho...“
„Podaj mi soľ, Rita,“ zastavila som ju tesne predtým, ako by malo padnúť slovné spojenie plastický chirurg.
Rita mi podala soľničku a usmiala sa na Marka.
„Mark, honey, ja verím, ja dokonca viem, že z teba raz bude skalpelový mág.“
Maxim sa nervózne pozrel na hodinky.
„O druhej máš to stretnutie s Ervínom, Hilda, mala by si sa pripraviť. Ide o firmu a Ervín by vedel pomôcť,“ nahodil Maxim pracovnú tému a mne sa nechcelo reagovať. Chcela som flirtovať. Chcela som, aby sme sa bavili o sexe, hádzali dvojzmyselné poznámky a aby sa na mňa Maxim pozeral ako na obrázok Panny Orleánskej.
Zbožne a žiadostivo zároveň.
Čo má stále s tou firmou?
„Prepáčte,“ povedala Rita a vybrala mobilný telefón. Niečo doň naťukala a pozrela sa milo na Marka.
Mobil v mojej kabelke potichu zapípal. Odpila som si kávy, dorazila minerálku a s ospravedlnením som vybehla na toaletu.
Daj si slnečné okuliare! Vrásky! Čítala som esemesku od Rity. Neostala som jej nič dlžná. Naťukala som do mobilu:
Tvoje okuliare sú fajn, ale daj si ofinu do čela! Vrásky!
Opláchla som si ruky, na krk dala pár kvapiek parfumu, nasadila slnečné okuliare a vyšla z WC. Po dvoch metroch som skoro narazila do čašníčky s vrchovato naloženou táckou.
„Prepáčte, naozaj prepáčte,“ zahabkala som a z diaľky som videla vyškerenú Ritu.
Chlapci boli síce dobrí v posteli, ale na level nášho humoru ešte nedorástli.
To nič.
Nemôžeme mať všetko.
Rita sedela pri stole s ofinou, akú nemala ani Mireille Mathieu.


a ešte jeden bonbónik:

Steven Faern - Kurz módního návrhářství (Praktická příručka pro začínající módní návrháře)
Úspech módneho návrhára do značnej miery závisí od znalostí veľkého množstva ústredných princípov. Ideálny úvod do problematiky módneho dizajnu poskytne študentom i ďalším záujemcom o tvorivé aspekty módy tento základný kurz. Podrobné postupy, praktické cvičenia a inšpiratívne rozhovory s profesionálmi z odboru vás naučia navrhovať vlastné, osobité módne kolekcie. Vychádza 30. 1. 2011.

3 komentáre :

  1. Evitovka vyzerá zaujímavo,ale povedzme si-ktorá od nej je nezaujímavá? :D
    Kurz módneho návrhárstva si určite kúpim:) Nevieš náhodou cenu? :)
    emmaknowsall.blogspot.com/

    OdpovedaťOdstrániť