štvrtok, 30. decembra 2010

Ako je to s obuvou a jej reklamáciami

Občas nezaškodí byť praktický, a tak aj tento blog bude sem-tam praktický. Nuž, učiť vymieňať žiarovky za žiarivky alebo ako správne držať vŕtačku, aby bol vrt rovný, sa nebudeme... ;) Ako inak, pozrieme sa na zúbok móde, tentokrát však z pohľadu tovaroznalectva. Svet módy je svet márnivý a všetci by boli najšťastnejší, keby to v ňom fungovalo asi nasledovne: "že sa ti po prvom opratí zničilo tričko? no a? nerieš a kúp nové!". Bohužiaľ nie sme všetci multimiliardári s neobmedzeným rozpočtom, ani celebrity dostávajúce oblečenie zadarmo. Práve naopak, častokrát nemáme do vrecka hlboko, na módu míňame síce radi, ale aj s rozvahou a s očakávaním, že sa z nášho úlovku budeme tešiť viac ako do prvého (druhého, tretieho...) opratia. Asi každý z nás zažil, že reklamácia nie vždy prebieha úplne hladko, čo so sebou prináša jednu z najnepríjemnejších situácií na svete...

Hneď prvý článok je tak trochu pichnutím vidlicou do osieho hniezda - týka sa totiž obuvi. Asi sa zhodneme, že v móde sotva existuje problematickejšia oblasť než obuv. Lebo ono je to raz tak - nesie to váhu celého tela, neustále je to v styku so zemou, ktorá je zasvinená od bohvie čoho, tu človek zakopne, tam mu niekto šliapne na nohu. Jednoducho obuv je argumentačným rajom ziskuchtivých obchodníkov o tom, že je "tak nejak prirodzené", že sa ničí a preto "je nevhodné, že sa obuv vôbec reklamuje" a tak ďalej a tak ďalej. Niet divu, že aj samotná obchodná inšpekcia má so zamietnutými reklamáciami obuvi neustále opletačky a túto sféru pozorne sleduje. Obchodníkom je to jedno, snažia sa hľadať každú barličku, aby nemuseli platiť, medzi inými je to napríklad pomerne úsmevná klasifikácia obuvi, nad ktorou zdravému človeku zostáva rozum stáť...
Najskôr čo-to o klasifikácii obuvi podľa výrobného materiálu a o spôsoboch jeho ošetrovania:
1. Obuv z hladkých usní - obuv sa ošetruje tak, že sa zbaví nečistot vhodnou jemnou kefkou, makkou handričkou, prípadne vlhkou špongiou. Suchu useň ošetrite krémom. Rozmočením usňovej obuvi, usňová obuv stráca vzhľad a deformuje sa jej tvar, preto je dôležité usňovú obuv pri rozmočení čo najskôr očistiť, vysušiť a nakrémovať krémom určeným pre ošetrovanie usňovej obuvi. V prípade mechanického odretia lícovej vrstvy si obuv prestrieknite krycou farbou príslušného odtieňa v sprejovom balení.
2. Vlasové materiály - vlasovými materiálmi sú velúr a nubuk. Znečištenu obuv je potrebné očistiť bielou mazacou gumou a je potrebné ju vykefovať tak, aby neboli poškodené vlasy. Pri ošetrovaní je vhodné použiť sprejové impregnačne prípravky. Vlasovú useň nikdy nekrémujte!
3. Obuv z lakových usní - po vyzutí obuvi očistite znečištený povrch mierne zvlhčenou handričkou a do sucha utrite. Druhou handričkou navlhčenou v ľanovom oleji, pretrite lakové diely, a po krátkom čakaní preleštite flanelovou látkou. Obuv si vyžaduje mimoriadnu starostlivosť, nakoľko neznáša nízké teploty (pod bodom mrazu). Obujte si ju na 10 minut pred odchodom, aby mrazom neutrpela. Takto sa do nej prenesie teplota z nohy a na mraze len pomaly vychladne. Zabránite tak tuhnutiu a praskaniu lakovej
vrstvy. Nedoporučujeme používať pri teplote nižšej ako -5°C.
4. Obuv z poromerických materiálov - poromerická obuv má tú výhodu, že i pri dlhšom používaní si udržuje svoj vzhľad a ľahko sa čistí. Obuv uzavretého strihu je vhodná na nosenie v chladnom a daždivom počasí. Vyhýbajte sa mrazom a náhlým zmenám teploty. Po vyzutí obuvi k odstráneniu nečistôt postačí omytie vlažnou vodou a preleštenie handričkou.
5. Povrchová useň - obuv sa ošetruje tak, ako lakovaná useň.
6. High-tech materiály (nappa-stretch) - obuv ošetrujeme mäkkou handričkou namočenou v teplej vode (max. 30 °C). Po ošetrení obuvi ju osušte suchou handričkou. Na túto obuv pri ošetrovaní a čistení nepoužívajte krémy ani leštidlá.
7. Textilná obuv - obuv čistíme kefovaním jemnou kefkou pódia povahy materiálu a rozsahu znečistenia alebo vytieraním za vlhka. Mastné škvrny odstraníte z obuvi čističom škvrn na textil. Textilnú obuv nikdy neperte.

Je dobré, ak viete, ako sa správne starať o vaše topánky a slúži vám ku cti, ak túto starostlivosť aj dodržiavate. Nedodržiavanie týchto zásad však nemá nič dočinenia s možným dôvodom neuznania reklamácie obuvi, na ktorej vznikla vada po týždni používania, nie to ešte skôr. Tieto zásady starostlivosti umožňujú pri ich dodržiavaní predĺžiť životnosť a pekný vzhľad topánok, nie však ich nezničiteľnosť. A predsa nikto nie je taký blázon, aby išiel v auguste reklamovať zimné topánky, ktoré sú evidentne poškodené každodenným nosením počas celej sezóny, hoci neuplynula ich 24mesačná záručná lehota. Nežijeme snáď v absurdistane! ;) Problém je, že reklamovať obuv je často jednoducho ako hádzať hrach na stenu...

No a teraz prejdime ku spomínanej klasifikácii obuvi podľa účelovosti resp. typu. Čítajte pozorne moji priatelia, uvedomujte si formulácie a vypísané vlastnosti. Na konci si to zhrnieme. Ešte upozorňujem, že je tu úplne vynechaná oblasť funkčnej, pracovnej či športovej obuvi, nakoľko takáto obuv má svoje špecifické vlastnosti a v neposlednom rade nie sú podobné typy obuvi predmetom záujmu tohto blogu. Rozobraná je tu len oblasť klasickej mestskej obuvi:
Spoločenská obuv – je obuv pre krátkodobé nosenie v interiéri pri rôznych spoločenských príležitostiach. Jedná sa vačšinou o celousňovú obuv klasických strihov (poltopánkou alebo lodičkovú) s usňovou podošvou spojenou so zvrškom lepením. Táto obuv je veľmi citlivá na vlhkosť a nerovný povrch a preto ju nedoporučujeme používať v exteriéroch.
Módna obuv – je určená pre krátkodobé nosenie napr. po miestnych komunikáciách v dopravných prostriedkoch alebo v miestnostiach. Svojou konštrukciou a materiálovým zložením je určená, navrhnutá
a vyrobená k noseniu v nenáročných podmienkach a prvoradá je u nej módnosť, nie životnosť. Z pravidla sa vyznačuje aktuálnymi módnymi prvkami, ktoré taktiež určujú jej približnú životnosť. Táto obuv nie je
určená pre každodenne časté používanie. Pokiaľ sa rozhodnete používať túto obuv pravidelne, je nutné venovať maximálnu pozornosť stavu spodkových dielcov a celkovému ošetrovaniu a údržbe.
Vysoko módna obuv – je určená pre krátkodobé a občasné nosenie napr. po miestnych komunikáciách v dopravných prostriedkoch alebo v miestnostiach. Materiály a typ konštrukcie sú vyberané s vysokým
dôrazom na posledné módne trendy, všetko je prispôsobené vzhľadu a estetickej hodnote (napr. extrémne predĺžené špičky, podsadené podrážky, povrchový materiál predĺžený až do spodnej časti...). Použitie neštandardných materiálov a konštrukcie spôsobuje rýchle opotrebenie takejto obuvi. Životnosť býva obmedzená, môže byť aj výrazne kratšia než poskytovaná záručná doba. Táto obuv je určená predovšetkým do suchého prostredia a je nutné predchádzať jej zašpineniu a iným negatívnym vplyvom. Na konštrukciu a materiály sú kladené minimálne technické požiadavky. Táto obuv nie je v žiadnom prípade určená pre každodenné, časté používanie. Obuv si pred zakúpením dôkladne vyskúšajte a skontrolujte jej kvalitu.

Ak ste si tieto charakteristiky skutočne pozorne čítali, jednoducho vám logicky muselo vyplynúť, že sa tu asi bavíme o samých dizajnérskych kúskoch poosádzaných Swarovski kryštálmi a vyrobených aspoň z kože pytóna, ak nie rovno o Popoluškiných sklenených črievičkách. Veľká chyba priatelia, konkrétne za "Módnu obuv" je bez problémov možné označiť kadečo -plátené Converski, zimné snehule aj letné sandály. Záleží len na ľubovôli predávajúceho (čo nemusí byť zákonite aj výrobca). Skupine "Spoločenská obuv" v kontexte dvoch nasledujúcich skupín prakticky už ani nerozumiem, pretože konkrétne skupina "Vysoko módna obuv" je tak vymedzená, že viac to už jednoducho nejde. Tá "spoločenská obuv" budú asi skutočne Popoluškine črievičky...

No, poďme si ukázať príklady, čo všetko môže byť MÓDNA OBUV:

No to je jasné, že keď si dievča kúpi podobné teplé snehulky, tak ich v žiadnom prípade nechce na každodenné použitie... Je to predsa módna obuv, maximálne tak do MHD a potom šup prezuť do ľadovcových trekoviek:

A s týmito už radšej ani na krok, maximálne tak zobrať do tašky a prezuť sa až v škole:

Nie, neodskočil som si do lyžiarskych potrieb. Stále sa jedná o módnu obuv očividne v súlade s jej popisom:

Solídne, jednoduché lodičky, však? Ako stvorené do mesta, ani ten opätok nevyzerá tak vražedne. Smola, je to módna obuv, takže na vychádzku ich môžeš zobrať maximálne tak do predsiene:

Že vy radšej bez opätku? Smola, ani pre vás tu nič nemáme:

Nie, nie, neodskočil som si do ešte vyššej kategórie... Aj takéto vysoké sandáliky sú módna obuv; to by boli bratislavské cice-mice, ktoré v podobných botičkách dennodenne korčuľujú po Auparku, veru prekvapené:

Páni, chcete nové poltopánky do práce k obleku? Fajn, tak hľadajte ďalej, v módnej obuvi sa nesmie chodiť každý deň:

Prituhol mráz a napadol sneh? Zase treba hľadať inde, aj toto je módna obuv:

A nakoniec: možno chcete peknú elegantnejšiu variantu tenisiek, fajn, ale takisto nie dennodenne:

Dokonca ani tento typ topánok, ktorý vidím dennodenne na chlapoch všetkých vekových kategórií, nie je určený na dennodenné nosenie:

Len na skok nazrieme aj do špecifickej kategórie VYSOKO MÓDNA OBUV, pri ktorej som predsa len ochotný prijať fakt, že jednoducho topánky na každodenné nosenie hocikam to naozaj nie sú, hoci niektoré dievčatá by s tým podľa mňa nemali problém a nie som si istý, či by bolo možné zazlievať im to:
Avšak tvrdenie že "Životnosť býva obmedzená, môže byť aj výrazne kratšia než poskytovaná záručná doba." je takááá hlúposť nad mraky, že to ani vtipné nie je. Keď výrobca na topánku namontuje štras či kryštály, je to on, kto sa má postarať o to, aby topánky bez ujmy prežili adekvátne spoločenské udalosti a nie aby to bola ich nositeľka, ktorá sa neustále so stresom v očiach a studeným potom na čele otáča, či za ňou náhodou dakde nezostal ničotný kúštik brúseného skla!

S takouto podvodnou, absurdnou a primitívnou klasifikáciou topánok sa stretnete napríklad v predajniach Baťa, Danea či Altero. Naopak v predajniach Humanic alebo Deichmann by ste nemali mať problémy.

Čo je ešte dobré vedieť:
1. Počas otváracej doby prevádzky musí byť na pracovisku neustále prítomný zamestnanec, ktorý je oprávnený prijímať reklamácie (zvyčajne každá predavačka). Tvrdenia typu "teraz tu nie je vedúca" neobstoja.
2. Predávajúci je povinný prijať reklamovaný tovar hneď. Neodíďte, pokiaľ sa tak nestane.
3. O uznaní alebo zamietnutí reklamácie rozhodne predávajúci buď okamžite alebo do 3 pracovných dní, pričom rozhodnutie oznamuje sťažovateľovi on. Ak nerozhodne do 3 pracovných dní, kontaktujte SOI - ide o porušenie zákona a máte tým pádom prakticky vyhraté.
4. K reklamovanému tovaru je sťažovateľ povinný doložiť záručný list a pokladničný blok/faktúru. Nie je povinný priniesť tovar v pôvodnej ani v žiadnej inej krabici. Za bezpečnú prepravu reklamovaného tovaru na miesto posudzovania oprávnenosti reklamácie zodpovedá predávajúci.
5. Počas spisovania údajov do záručného listu jasne nadiktujte zodpovednej osobe charakteristiku vady a jej popis s presnou lokalizáciou na reklamovanom výrobku.
6. V záručnom liste navrhnite riešenie reklamácie.*
7. Na posúdenie oprávnenosti uznanej reklamácie má predávajúci 30 dní odo dňa rozhodnutia o jej uznaní. Výsledok oznamuje sťažovateľovi on. Ak nerozhodne do 30 dní, kontaktuje SOI - ide znovu o porušenie zákona a teda bod pre vás.
8. Ak bola vaša reklamácia zamietnutá, môžete sa odvolať a nesúhlasiť s tým. Ak bude opakovane zamietnutá, dajte si vykonať znalecký posudok. Ak posudok skonštatuje, že reklamácia mala byť uznaná, dohodnite sa so znalcom o jeho zaplatení až po uhradení ujmy druhou stranou. Ak ani znalecký posudok nepomôže, sú k dispozícií súdy.
9. Pred kúpou topánok sa vždy opýtajte, či ide o "módnu obuv" - predávajúci vám to sám od seba nepovie... Ak povie áno, nemajte strach, len si buďte vedomí, že môžu pri reklamácii omieľať neoprávnené argumenty.
10. Nedajte sa vystrašiť "reklamnými či obchodnými podmienkami predávajúceho". Síce si v nich môže napríklad zadať, že topánky máte priniesť "v originálnom obale/krabici", avšak takáto požiadavka je v rozpore so zákonom, takže je bezpredmetná.

* Môžete ihneď navrhnúť, že chcete vrátenie peňazí - predávajúci to síce nemusí, ale môže akceptovať. Povinný vrátiť vám peniaze je síce až v prípade tretej uznanej reklamácie, ale to neznamená, že to nemôže byť skôr... Nie ste povinní nosiť opravované topánky - ak sa vám nezdá spôsob opravy alebo je oprava viditeľná, topánky po skontrolovaní neprevezmite a ihneď ich spätne reklamujte. Nedajte sa odbiť, omrzí ich to a vyplatia vám peniaze (riešenie výmenou za iný tovar nie ste povinní prijať). A už v žiadnom prípade sa nedajte odbiť tvrdeniami (a teraz príklad z reálneho života!) ako: "viete, slečna, ale to je módna obuv, takže to je jasné, že opätok sa vám zoderie, keď tie lodičky nosíte po vonku.". Ak predávajúci nie je zároveň aj výrobcom topánok, kontaktujte ich výrobcu! Pravdepodobne nemá ani tušenia o tom, že mu jeho topánky niekto podivne klasifikuje... Vyžiadajte si od neho potvrdenie o tom, že jeho topánky sa neklasifikujú.

A čo vy? Aké máte skúsenosti s reklamáciami - obuvi alebo čohokoľvek iného? 

5 komentárov :

  1. Ja som si kúpila vo februári čižmy kožené za 80€.Asi po týždni nosenia sa mi premočili.čo som nečakal,kedže stáli toľko peňazí.Boli sme ich reklamovať a pani predavačka mi vynadala,že nemám chodiť v nich po snehu a vode.A pritom to je zimná obuv!

    OdpovedaťOdstrániť
  2. hej mám - v obchodoch sú predavačky väčšinou veeelice múdre a príliš dôležité na to aby nejaké reklamácie riešili ... a keď sa toho už niekto ujme je asi taký milý ako ihla v oku ...

    OdpovedaťOdstrániť
  3. ja som mala kedysi jednu modnu zimnu obuv z garfieldu a pri dennodennom noseni vydrzala tri roky.

    su to alibisti. este som sa nestretla ze by nejake topanky ktore som si kedy kupila, okrem tenisiek, mali ine oznacenie ako modna obuv.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ja som si raz kúpila čižmičky v deichmanne. Zošúchali sa my,úplne. Predavačka bola straaašne múdra, boty mi nevzala s odôvodnením,že :,,Každé s araz zošúchajú." Po týždni? Tak tam idem zas, teraz keď sú už takmer rozpadnuté a som zvedavá, čo mi na to povedia...

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Ja som si kúpila čižmi John Garfield... uz na mokrom chodníku som v nich mala potopu, bola som ich reklamovať, samozrejme že tam bolo zaškrknute zimna obuv do bežného zimneho prostredia...na mesiac mi zobrali topanky, nakoniec mi ich vratili ze to neuznávaju a predavacka zaskrkla dalsiu kolonku ze sitá obuv - nosiť do sucheho prostredia. Suche prostredie v zime, to urcite...

    OdpovedaťOdstrániť