nedeľa 29. augusta 2010

(Ne)kvalita slovenských a českých lifestyle magazínov pre mužov

Azda neexistujú na svete dva tak úzko prepojené trhy medzi dvomi štátmi akými sú trh slovenský a trh český. Táto situácia prirodzene vyplynula z desaťročí existencie spoločného federálneho štátu a po jeho rozdelení pretrvala naďalej vďaka jasnej jazykovej príbuznosti. Preto je prirodzené, že prepojené zostali aj naše printové trhy. Avšak nedá mi trochu si nerýpnuť: taký český MAXIM zoženiete pri troche hľadania hoci aj v trafike na slovenskom pohraničí s Ukrajinou, kdežto slovenský Brejk sťažka nájdete čo i len v najbližšej dedinke na Južnej Morave... Nuž, niekto musí ťahať za kratší koniec. Ale aby som veľmi neodbiehal - v tomto článku sa pozriem na (ne)kvalitu slovenských a českých lifestyle magazínov pre mužov.

Na Slovensku túto kategóriu zastupujú:
* Brejk
* GOLD Man
* For Men  (vychádza na oboch trhoch s prakticky identickým obsahom)
* Adam (štvrťročná príloha EVY)
* L' Homme (občasná príloha La Femme, ktorá očividne doplatila na krízu a skončila)

V Česku (a teda distribučne aj na Slovensku) túto kategóriu zastupujú:
* MAXIM
* FHM
* Esquire
* Harper's Bazaar Men (sezónna príloha Harper's Bazaar)

Na oboch trhoch vychádza tiež Playboy. Tento časopis však nebudem rozoberať, nakoľko ho nepovažujem za plnohodnotný lifestyle magazín pre mužov.


Brejk
Nuž, paradoxne začínam podľa mňa tým najhorším. Roky boli šéfredaktormi tohto časopisu zrelí páni, ktorí už mali čo-to za sebou a časopis viedli po inteligentnej, hoci stále veľmi odľahčenej ceste pánskeho magazínu s prvkami ľahkej erotiky. Približne pred 2 rokmi sa to však zmenilo a Brejk dostal do rúk mladý šéfredaktor, aby ho viac omladil. A odvtedy to ide s Brejkom dole vodou. Čo stránka, to fotografia vyumelkovanej k*rvy z rôznych kútov sveta, sem-tam nejaký ten extrémny šport a občas vcelku vydarený článok o novinkách zo sveta vedy a technológií. Samozrejme nechýbajú ako-tak zvládnuté kozmetické tipy a pravidelná módna foto story. K ich kvalite je zbytočné sa vyjadrovať... Nepomohla im ani zmena šéfredaktora. Módne story sú stále rovnako nevýrazné a bez štipky nápadu. Očividne však Brejk našiel svoju cieľovú skupinu čitateľov. Nemusím sa ani veľmi namáhať, aby som si v mysli predstavil obraz typického čitateľa Brejku... Rozoberať ho však nebudem, bol by som asi za sprostého...



GOLD Man
Úplný opak Brejku. Nemyslím po stránke kvalitatívnej, ale po stránke cieľovej skupiny. Brejk primárne oslovuje mladých mužov, GOLD Man stavia svoju čitateľskú skupinu na zrelých mužoch, zväčša vo vysokom postavení a teda s adekvátnym príjmom. Na obsahu a aj na dizajne časopisu je to jasne vidieť. Vulgárna erotika ustúpila jemnej nahote, extrémne športy nahradili články o histórii či ohrozených druhoch živočíchov a to všetko doplnené profilovými rozhovormi s najlepšími slovenskými manažérmi. Ani tu nechýbajú pravidelné kozmetické tipy, avšak módne story nahradil prostý výber zopár kúskov oblečenia zväčša konzervatívnych a elegantných značiek. GOLD Man jednoducho nie je tuctový časopis a rovnako nie sú tuctoví ani jeho čitatelia. A práve to sa odrazilo na očividných finančných problémoch jeho vydavateľstva počas krízy. Jeho obsah totiž výrazne ochudobnel a dokonca letné dvojčíslo, ktoré vždy zvyklo bývať hrubšie, má sotva 140 strán. Držím jeho vydavateľstvu palce, aby úspešne prekonalo pomaly sa končiace ťažšie časy.



For Men
Tento pánsky magazín vychádza spoločne na českom aj slovenskom trhu. V Česku už vychádza niekoľko rokov, u nás rok aj niečo. Slovenská verzia je prostý preklad tej českej, ale už to je úspech, že sa vydavateľstvo nespoľahlo na jazykovú príbuznosť a zainvestovalo aspoň do slovenského prekladu. Má rovnakú cieľovú skupinu ako GOLD Man, teda bonitných manažérov. Narozdiel od GOLD Manu v ňom však nájdete aj módne foto story, ktoré sú vkusné a elegantné. Letné dvojčíslo vychádza v Česku s prílohou For Women, ktorá je slušnou dávkou luxusnej módy a exkluzívneho dizajnu.

 


Adam
Adam je jednoducho mužským náprotivkom EVY a má zaujať práve partnerov žien, ktoré každý mesiac utekajú do trafiky po svoju dávku módy a ľahkých článkov. Mali by to byť teda mladí ambiciózni muži, ktorým záleží na svojom výzore, radi športujú, radi sa pozrú na pekné ženy a sem-tam nepohrdnú dobrou knihou. Myslím, že redakcii sa v Adamovi podarilo presne naplniť to, čo mnou popisovaní muži očakávajú od pánskeho časopisu. Škoda, že vychádza len štvrťročne ako bezplatná príloha. Podľa mňa by si našiel svojich čitateľov každý mesiac aj ako plnohodnotný mesačník.


L' Homme
Kedysi pravidelná štvrťročná príloha ženského mesačníka La Femme upadla očividne do zabudnutia. Už si ani nepamätám, kedy vyšla naposledy. Pravdepodobne opäť zaúradovala kríza a s ňou spojený pád inzertných príjmov. Obsahovo sa zameriaval na mladých mužov vo veku 18-35 rokov. Narozdiel od Adama vychádzala v "kabelkovom" formáte, ktorý podľa môjho názoru musí normálnemu chlapovi pripadať divný, ale budiš. Podľa mňa to však bol jediný u nás vychádzajúci pánsky časopis, ktorý sa nebál módy a okrem obligátnych tém ako auto-moto, šport či technika prinášal na svojich stránkach skutočné módne vychytávky. Som presvedčený, že za to vďačil svojmu šéfredaktorov, ktorý sa v móde očividne vyzná.


Maxim
Najpredávanejší pánsky magazín na svete, ktorý si neberie servítku pred ústa a svoj názor vyjadruje pekne na rovinu. Na prvý pohľad sa môže zdať, že je to časopis pre nechutné prasatá, ale nie je to pravda. Maxim má jednoducho svoj špecifický štýl plný sarkazmu, irónie a ostrovtipu. A aj keď k nemu neodmysliteľne patria prsnaté štetky s kolagénovými perami, zadkami a vlastne s celým telom plným kolagénu, ak muž nie je aspoň priemerne inteligentný, jeho štýl a humor jednoducho nepochopí. Maxim rozhodne nie je moja šálka kávy, ale pri čítaní jeho článkov sa dá skutočne pobaviť. Raz za rok k nemu vychádza v limitovanom náklade módna príloha. Aj tá však doplatila na krízu a naposledy nevyšla samostatne, ale len ako mimoriadne stránky v časopise.


FHM
Taký Brejk v lepšom obale, za ktorý vďačí medzinárodnému zázemiu. Jednoducho zmes všetkého, čo by sa mohlo páčiť typickému chlapovi, napríklad takému kamionistovi alebo stavbárovi... Nahé ženské, veľa športu a sexu a aby sa nepovedalo, tak štipka módy a kozmetiky.


Esquire
Ak by som tento článok písal pred príchodom FHM na český trh, čo bolo pred vyše 2 rokmi, tak by si Esquire vyslúžil súčasnú charakteristiku FHM. Po príchode FHM sa však radikálne zmenil a po vzore zahraničných edícií sa posunul do luxusnejšieho segmentu. Ak si chcete prečítať vydarený časopis pre mladého muža, určite siahnite po českom Esquire. Samozrejme nechýba obligátna klasika ako autá, šport, veda a technika, ale rozhodne nechýba ani móda a kozmetika - a to skutočne toho najluxusnejšieho rangu. Kožené doplnky Louis Vuitton sa striedajú s oblekmi od Armaniho a topánkami Gucci. Prsnaté ženy nahradili na obálke úspešní mladí muži (zväčša herci) alebo krásne ženy svetového šoubiznisu.

Harper's Bazaar Men
Ako sa vraví: to najlepšie na koniec. Žiarivá hviezda medzi pánskymi časopismi na československom trhu. Bohužiaľ, vychádza len dvakrát do roka - spolu s marcovým a septembrovým číslom veľkého formátu českého Harper's Bazaar (áno, Bazaar vychádza aj vo vreckom formáte, ktorý mimochodom u nás zoženiete takmer všade, ale ak by ste chceli nájsť klasický formát, dá vám to asi zabrať). Prvýkrát vyšiel na jeseň 2008, takže teraz je v predaji jeho piate vydanie. Táto príloha má síce len 70 strán, ale to bohate stačí. Je nabitá luxusným oblečením a doplnkami, nechýba štýlová foto story. Bohužiaľ, z nepochopiteľných dôvodov nie je táto príloha distribuovaná aj na Slovensko a preto jediná možnosť ako ju zohnať, je zájsť si na nákupy do Českej republiky.


Suma sumárum
Ak sa na československom trhu dokáže uživiť toľko takmer rovnako vyprofilovaných časopisov pre mužov, som presvedčený o tom, že by sa dokázal uživiť aspoň jeden v štýle pánskej prílohy Harper's Bazaar. Zostáva aspoň dúfať, že by aj na náš trh dorazila mutácia v súčasnosti najlepšieho a najexkluzívnejšieho pánskeho magazínu GQ. Alebo nezostáva nič iné a aspoň raz za čas zainvestovať do kúpy niektorej z jeho zahraničných edícií alebo do špeciálneho vydania GQ Style.



A čo vy? Čítate niektorý z týchto magazínov? Alebo si kupujete nejaký zahraničný? Ako hodnotíte ich kvalitu?

3 komentáre :

  1. wow, s tymto clankom sa stotoznujem na milion percent. Skutocne :D.
    Vacsinu zo spomenutych magazinov som minimalne raz cital. Napriklad Brejk, to je hnus. Vobec ma neoslovil. Najdlhsie som cital GOLD MAN. Najrv ma zaujala jeho hrubka. No samozrejme aj clanky, ktore ma sprvoti bavili, boli pisane zaujimavo a putavo. No neskor ma to omrzelo a kupoval som ho asi len zo zvyku, lebo vyzeral pekne. Taktiez som si vsimol , ako kazdomesacne ubudal pocet stran...
    Momentalne nekupujem ziaden magazin, ani kupovat nebudem, pokial na nas trh nepride adekvatna variacia panskeho modno-lifestyleoveho magazinu. Zatial mi staci precitat internetovu mutaciu GQ, i ked to nenhradi pocit skutocneho casopisu... ale bohuzial.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ja síce nečítam veľa pánskych magazínov, ale vždy keď sa mi nejaký dostal do rúk, tak to bol práve Maxim. Môj prvý dojem? Hnusné, sexistické, šovinistické prasce, čo myslia len na jedno :D. Nemôžem si pomôcť, ale tento štýl písania sa mi zároveň nesmierne páčil, uchvátil ma. Dokázala som jedným dychom prečítať články o športe, o zločincoch storočia, o vojenských vrtuľníkoch, jednoducho o veciach, ktoré by som bežne v živote neprečítala. A aj niektoré fotky tých kolagénových štetiek sa mi páčili. :D Doteraz tomu nechápem.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ahoj Alex - nenasiel som tu na blogu ziaden kontakt, pls ozvi sa mi na adresu embuck@gmail.com ohladom spoluprace... Dik.

    OdpovedaťOdstrániť