piatok 6. mája 2011

Podnikateľské giganty naďalej skupujú módne značky

Rok 2011 sa akoby niesol v znamení akvizícií v obchode s luxusným tovarom.

Všetko sa to začalo začiatkom marca. Vtedy sa v agentúrach objavila správa, podľa ktorej talianska klenotnícka spoločnosť a výrobca luxusných módnych doplnkov Bulgari skončila v rukách najväčšieho konglomerátu tohto biznisu. Francúzska skupina LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) súhlasila, že firmu kúpi za 3,7 miliardy eur.
Neuplynuli ani dva mesiace a veľký konkurent LVMH – francúzsky maloobchodný gigant a predajca luxusného tovaru PPR ohlásil nákup amerického producenta skejtbordovej a snoubordovej módy Volcom za cenu 607,5 miliónov dolárov. PPR podľa všetkého takto potvrdzuje zámer sústrediť svoje aktivity po prevzatí nemeckej spoločnosti Puma (2007) okolo športových a lifestylových značiek. Šéf PPR Francois-Henri Pinault chce takto investovať časť zo 2,4 miliardy eur, ktoré firma získala predajom africkej distribučne divízie FCAO a francúzskeho predajcu nábytku Conforama. Skupina ešte hľadá kupca pre katalógového predajcu Redcats a známeho reťazca s knihami a elektronikou FNAC.

Španielsky výrobca parfumov Puig zase získal väčšinový podiel na módnej značke Jean-Paul Gaultier. Kultový francúzsky návrhár znížil svoj podiel z doterajších 55 pod 50 percent a 45 percent akcií jeho firmy získala spoločnosť Puig od francúzskeho luxusného domu Hermés. J.-P. Gaultier predal časť akcií, pretože potreboval získať prostriedky na rozvoj značky a expanziu na nových trhoch, najmä v Ázii. Dlhoročná hviezda francúzskej módnej scény zostáva naďalej hlavným návrhárom svojej značky.

Spoločnosť Puig vyrába parfumy pre módne domy Prada a Valentino a kontroluje značky Carolina Herrera, Nina Ricci a Paco Rabanne. Vlani firma dosiahla čistý zisk 130 miliónov eur. Hermés dostane za svoj podiel 16 miliónov eur. J.-P. Gaultier navrhoval pre Hermés dámske odevy, sedemročná spolupráca však vlani skončila. Módny návrhár je síce vo svete módy vyhlásenou značkou, firma je však stratová, pretože príjmy z poplatkov za licencie spolu s ďalšími príjmami nestačia pokryť prevádzkové náklady.

Navyše v módnom svete svitá na lepšie časy! Svetový trh s luxusným tovarom sa vlani po slabom roku 2009 oživil výraznejšie, ako sa očakávalo. Stalo sa tak najmä pre zvýšené predvianočné nákupy. Minuloročné svetové tržby za luxusný tovar odhaduje agentúra Bain & Company na 172 miliárd eur. Predstavuje to 12-percentný medziročný nárast a dokonca vyššiu úroveň tržieb ako pred hospodárskou krízou. V roku 2007 dosiahli tržby za luxusné odevy, kožený tovar, šperky, hodinky a kozmetiku okolo 170 miliárd eur.

Ako uvádza správa Bain & Company, k zlepšeniu došlo najmä v Spojených štátoch a v Európe. Agentúra predpokladá, že nárast bude pokračovať, v tomto roku by tržby za luxusné produkty mohli stúpnuť až na 185 miliárd eur.

Žiadne komentáre :

Zverejnenie komentára